De Natuurlessen starten de eerste week op de Vijverberg, bij de Latensteinseweg en vervolgens in de Kleine Willemswaard, aan de Echteldse dijk.

Onze docent is Kasper Heineke.  Kinderen kunnen niet vaak genoeg in de natuur komen, is zijn credo!

Kasper leert de kinderen steeds iets te ontdekken in de natuur. Iedere les laat hij even iets speciaals zien waardoor de kinderen kunnen inzien dat de natuur vol verrassingen zit.

Zo kun je, wanneer je geprikt bent door brandnetel, met het sap van één enkel weegbree blaadje de bultjes en de jeuk doen verdwijnen! Best handig… Of hij wijst op distels: Waarom hebben die van die nare stekels? Dat is natuurlijk omdat ze niet opgegeten willen worden! Wel slim eigenlijk… Maar wanneer je goed kijkt, zie bij sommige distels kleine luizen zitten; díe zijn de plant te slim af, want ze zuigen stiekem het sap uit de stengels. Zo zie je: Klein maar fijn!  Of hij laat de kinderen ervaren hoe moeizaam het is door de modder te lopen; tja, dáárom hebben koeien natuurlijk zulke dikke poten en handige hoeven!  En na leren zegt Kasper: “Zo en nu gaan we spelen”, want spelen in de natuur is uiteraard óók het doel. Er wordt geklommen in bomen, (altijd drie vast, één los, dat is het veiligst), een hut gebouwd of een vuurtje gestookt (bij de Waal), ‘verf’ gemaakt van gemalen baksteen, met klei gespeeld, stenen geketst op het water en…. rommel geraapt die niet in de natuur thuis hoort. Kasper neemt iedere keer voor alle kinderen thee mee en de laatste dag wordt feestelijk afgesloten met pannenkoeken bakken op een vuurtje en liedjes op de gitaar. De ouders mogen dan de kinderen wat eerder ophalen op het ‘kamp’ aan het waalstrandje, zodat ze nog even mee kunnen genieten van het avontuur.

Natuurlessen wordt aangeboden door http://www.kaspadre.nl