Groep 6,7,8

Wat gaan we in de zes lessen van de Militaire missie doen:

les 1: (locatie Archief) – Hiervoor Willen we Ido van Blijdestein vragen om als ooggetuige zijn verhaal te vertellen. Ido van Blijdesteijn is op 13 maart 1938 in Tiel geboren. Zijn Joodse ouders hebben hier textielwinkel. In mei 1942 wordt de winkel door de Duitsers geconfisqueerd. Het gezin – naast Ido zijn vader, moeder en broertje – mag in afwachting van transport naar kamp Westerbork tijdelijk in de garage bij het woonhuis wonen. Het gezin duikt onder. Ido belandt bij tante Jo in Den Haag, een oudere vrouw, wier man is overleden. Ido van Blijdesteijn krijgt een andere identiteit: hij gaat dan als Ido Hillebrandt, tante Jo’s ‘neefje uit Ulft’, door het leven.

les 2: (locatie Museum) – Wat doet oorlog met inwoners van een stad als Tiel en welke sporen kun je daar nu nog van terugvinden? Zeker, er waren helden, maar ook verraders en onschuldige slachtoffers. Samen met Peter Schipper gaan we op de fiets op ontdekking. We vinden een plek waar de granaatinslagen van 75 jaar geleden nog te zien zijn.  We komen op plaatsen waar mensen zijn doodgeschoten. Waar stond het ‘Bruine Huis’ van de NSB’ers?’ En, wat gebeurde er in de woning van een verzetsstrijder in de Dr. Kuyperstraat?

les 3: (locatie Archief) – We gaan in groepjes op zoek naar een object uit de Tweede Wereldoorlog. Wat is er in Tiel en omgeving gebeurd tijdens de oorlog? Hoe was het om in die tijd te leven? Jullie krijgen 3 opdrachtkaarten. De opdrachten leiden tot verschillende codes, en uiteindelijk naar een uniek document uit het archief. Als alle codes kloppen, ontdekken we wat ieders geheime object is.

les 4: (locatie Museum) – De leerlingen onderzoeken de keuzes die mensen maakten tijdens de oorlog en stellen zich voor hoe zij gehandeld zouden hebben in die tijd. Daarnaast bespreken zij hoe wij daar nu naar kijken. Wie zo’n keuze moet maken, spreekt zich uit over wat hij of zij belangrijk vindt; welke waarde het zwaarst telt. Door te discussiëren over dilemma’s kan meer begrip ontstaan voor de verschillende keuzes die mensen maken. Wie kennismaakt met andermans motieven, ontdekt alternatieven voor het eigen handelen.

les 5: (locatie Archief) -Valse papieren. Vanaf april 1941 moet iedere Nederlander van 15 jaar en ouder een Persoonsbewijs hebben. Door het gebruik van speciale inkt, zegels, lijm en papier met een watermerk is het bijna onmogelijk om het te vervalsen, maar we gaan het toch proberen in deze les.

Beeldbank (Regionaal Archief Rivierenland) | Afbeeldingen, Foto's, Foto