Dialoog met Smaak

EVIM verzorgt voorlichtende lessen met praktijk op scholen in Tiel over voedsel en koken met diverse culturele achtergronden voor groep 6, 7 en 8. De lessen gaan over de verschillende onderwerpen zoals onder andere verschillende meelsoorten en gerechten waarin dit meel is verwerkt. De meeste culturen, zoals Afrika; Suriname; Marokko; Turkije en Nederland bereiden meelgerechten bijvoorbeeld allemaal op een andere manier en vorm. Er worden tijdens de lessen diverse types boterhammen bereid, zoals o.m. wentelteefjes, maar ook pasta’s, pannenkoeken, koekjes en cakes.

De klassen krijgen informatie over het telen en het bereiden van voedsel uit verschillende granen en mais die over de hele wereld vandaan komen. Daarnaast worden de kinderen gestimuleerd om hun eigen lievelingsgerecht met elkaar uit te wisselen. Ondertussen kunnen gaan ze met elkaar in gesprek over de volgende onderwerpen:

• Respect
  • Vriendschap
  • Gezonde voeding
  • Kinderrechten
  • Vrijheid van Meningsuiting
  • Toekomst

Na de voorlichting en de uitwisseling gaan de kinderen onder begeleiding en met veel plezier zelf de gerechten maken en die gezamenlijk eten.